Lackskydd - Gläns in våren

LÅT DIN BIL GLÄNSA IN VÅREN

Vintern har slitit hårt på lacken. Nu är det hög tid att tvätta bort ingrodd smuts och återge lacken den glans och skydd som den förtjänar. Investera i en kvalitativ lackskyddsbehandling som rengör bilens lack på djupet och skyddar den mot vårens kommande prövningar med UV-strålar, trädblomning och fågelspillning. MrCAP, experter på bilförädling, ser till att guida dig rätt.

AV CAROLINE HJORTH ELFVING & EMELIE HÖGFELDT

Lackförsegling, lackkonservering, lackskydd och lackbehandling är några av de benämningar som används på marknaden idag. Gemensamt för samtliga är att de ha ett och samma syfte – att skydda bilens lack. Men det finns stora skillnader i både hållbarhet och resultat. Jonas Wandell, Operation Manager på MrCAP och expert på området lackskydd, redogör för vad man ska tänka på och vad man behöver veta om lackskydd.

Varför ska man lackskydda bilen?

– Bilens lack utsätts dagligen för slitage från väder, vind och mekanisk nötning. Lacken är bilens enda, från fabrik, skapade ytskydd för att motverka rostangrepp och behålla karossens integritet. För att minska slitaget på lacken kan man applicera just ett lackskydd för att vara det ”offerbara” lagret som vi enkelt kan fylla på med tiden och på så sätt minimera slitage på lacken.

Är det värt att lackskydda en äldre bil?

– Genom att lackskydda en äldre bil skapar du samma förutsättningar som för en ny bil. Du skapar ett skyddande lager som får lacken att hålla så länge som möjligt. Dessutom återställer du defekter som exempelvis matthet och repor innan du applicerar valt skydd vilket gör att bilen ser bättre ut och ökar eller bibehåller sitt andrahandsvärde.

Lackskydd 900x600 2
Behandla lacken inför vårens utmaningar med sol, pollen och fågelspillning.
Jonas Wandell
Jonas Wandell, Operation Manager på MrCAP och expert inom området lackskydd

När på året är det lämpligast att lackskydda bilen?

-Mest fördelaktigt är att skydda bilen inför våren eller vintern. Nu inför våren för att grundligt rengöra lacken efter vinterns påfrestningar och ge bilen ett ihållande skydd mot kommande prövningar så som UV-strålar, trädblomning och fågelspillning. Den smuts- och vattenavvisande ytan som skapas på lacken förhindrar att kalkrikt vatten och andra mineraler tillåts torka och på sikt fräta på lacken, speciellt i solsken.

Vilket lackskydd ska man välja?

-Val av lackskydd bör inte göras utifrån vilken bil man har utan snarare i vilket klimat man lever och hur man brukar bilen. I slutändan handlar det om att välja ett skydd som håller vad det lovar i hållbarhet och är anpassar för den typ av miljö som bilen körs i. MrCAPs egenutvecklade lackskydd FormulaU är testat och framtaget i Sverige, efter våra väderförhållanden. Det kan därmed garantera ett effektivt skydd mot skadliga element i vår svenska trafikmiljö. Dessutom bevarar den lackens glans och lyster över tid vilket innebär att du inte ens behöver fundera på vax!

Ge din bil den bästa starten på det nya året och säkerställ ett maximalt skydd, djup glans och fin lyster hela året om

Nytt år och nya möjligheter. MrCAP tipsar här om ett heltäckande skydd för att minimera slitage och undvika värdeminskning år 2022.

Att tvätta en bil

”Alla kan tvätta en bil, men det är ett hantverk att verkligen få den ren”

Här får du ta del av vad det innebär att lämna in bilen för rengöring hos MrCAP. Vi avslöjar hemligheterna bakom vårt hantverk som sedan 1990 genomsyrar hela verksamheten.