Robin Angeria, Franchisetagare MrCAP Haninge

”DET ÄR SOM ATT DE KAN SÄTTA SIG I EN HELT NY BIL”

Med noggrannhet, ett personligt engagemang och ett sinne för detaljer arbetar MrCAP för att skydda och bevara din bil. Lackskyddsbehandlingen FormulaU och totalupplevelsen MasterTreatment är några av företagets äss i rockärmen. ”Efter en behandling hos oss är det nästan så att kunderna inte känner igen sin egen bil, det är som att de kan sätta sig i en helt ny bil”, säger Robin Angeria på MrCAP i Haninge.

MrCAP erbjuder premiumtjänster inom bilvård med allt från en manuell biltvätt till heltäckande lackskyddsbehandling och djupkemrengöring av din bilklädsel. Företaget etablerade sig i Sverige 1990 och i dag finns det ett 30-tal MrCAP-anläggningar runt om i landet. På MrCAP i Haninge utanför Stockholm finns Robin Angeria, som har arbetat med bilvård sedan 2007 och har lärt sig allt från grunden.

– Ja, jag började som timanställd och nu styr jag anläggningen i Haninge, säger Robin, som tidigare också arbetat på MrCAP i Nacka.

Många av Robins kunder är trogna och har följt honom under hans yrkeskarriär.

– Det personliga och den service som vi erbjuder är MrCAP:s signum. Vi som arbetar får en relation till våra kunder genom deras bilar och har alltid ett personligt engagemang. Det gör ibland också att om man flyttar, som jag har gjort, följer många kunder med och det är ju ett bevis på att kunderna är nöjda med jobbet man gör, säger Robin Angeria.

– Många av de som kommer till oss blir mycket nöjda med resultatet vi ger dem och kommer tillbaka. Jag tror att hemligheten är att vi utför arbetet med hög kvalitet, noggrannhet med ett sinne för detaljer och sedan att vi använder produkter som är framtagna för vårt nordiska klimat, säger Jonas Wandell, produktchef på MrCAP.

Behandlingar som skyddar och bevarar din bil
Här kan du se ditt pris direkt!

”Sinne för detaljer”

På visitkortet kan Robin Angeria skriva både bilförädlingstekniker, franchisetagare och Shop Manager på MrCAP.

– När man är egenföretagare så är man allt, skrattar han.

Och arbetet med att vårda och ta hand om bilar är något som han verkligen brinner för.

– Måste nog vara lite pedantiskt lagd och ha ett sinne för detaljer i detta jobb. Många skulle nog säga att man är lite knäpp, säger Robin Angeria, som arbetar mycket med lackskydd och andra behandlingar.

Många kunder kommer till Robin Angeria i Haninge för att ge sin bil ett extra skydd. På MrCAP erbjuds bland annat behandlingen FormulaU som är ett unikt och beprövat lackskydd som garanterar ett effektivt skydd mot skadliga element i trafikmiljön. FormulaU är dessutom ett skydd som är testat och framtaget i Sverige, efter våra väderförhållanden.

– Det handlar om ett extraskydd i form av en ytbehandling och är ett långtidsskydd för bilen som räcker upp till tre år beroende på hur ofta man tvättar bilen och så, förklarar Robin.

Lackytbehandlingen FormulaU och totalupplevelsen MasterTreatment är några av företaget MrCAP:s äss i rockärmen.
FormulaU som är ett unikt och beprövat lackskydd som garanterar ett effektivt skydd mot skadliga element i trafikmiljön.

Binder kemiskt till lacken

Men vad innebär då MrCAP:s FormulaU-behandling? Exteriört får bilen en noggrann rengöring som innefattar kaross, hjulhus och fälgar. Lacken poleras för att avlägsna defekter i och på lacken för att bilen ska återfå lackens optimala glans, djup och lyster. Därefter skyddas lacken med FormulaU, som garanterar ett effektivt skydd mot luftföroreningar, salt, smuts, surt regn, UV-strålar och mycket mer. Det speciella med detta skydd är att det binder kemiskt till lacken. Det ger ett hållbart skydd under flera år då smutsen får svårare att fästa på ytan.

– När man gjort en FormulaU-behandling höjer det bilens kvalitet. Dessutom blir behovet av att tvätta bilen väsentligt mycket mindre, och när de väl behövs blir jobbet mycket lättare. Behandlingen hämtar hem slitaget och väcker upp bilen igen, säger Robin Angeria.

”Vinst för miljön”

Och behandlingen funkar lika bra för nya som gamla bilar. Har du en ny bil fungerar FormulaU förebyggande och bevarar den härliga nybilskänslan medan en bil som har rullat på vägarna några år får tillbaka den där nybilskänslan som vi alla vill ha.

– Det blir en stor skillnad. Kunderna får tillbaka en bil med en helt annan finish och ett djup i lacken som de kanske inte sett på flera år.

– Vi går igenom bilen och höjer detaljerna och många blir extremt nöjda med resultatet. Visst slits bilar även om man har en behandling, men med FormulaU har din bil större möjlighet att stå emot det dagliga slitaget. Och sedan när du väl tvättar eller gör ren bilen krävs inte heller lika mycket kemikalier för att få den ren, så det är en vinst för miljön också, säger Robin Angeria.

Svenska produkter

MrCAP har en hållbarhetspolicy som genomsyrar verksamheten och genom att använda svenska produkter när de vårdar bilarna så kan de minska mängden kemikalier som krävs.

– Vi arbetar på att minska miljöpåverkan så mycket som möjligt och har därför tagit fram produkter som är speciellt anpassade efter vårt svenska klimat, säger Jonas Wandell, produktchef på MrCAP.

Eftersom årstiderna varierar och ger bilen nya utmaningar måste produkterna som MrCAP använder också kunna stå emot bland annat salt, träsav, flugor och mycket mer.

– Vi arbetar med långsiktighet i fokus, och då gäller det naturligtvis också miljötänket. Det är viktigt att tänka på det i dessa tider, och i och med våra behandlingar behöver kunderna nyttja mindre kemikalier för att få bilen ren, och tillbringa färre timmar i en tvätthall eftersom de slipper tvätta bilen lika ofta, säger Robin.

Tvättar motorrummet

Men det gäller även att ta hand om insidan av bilen och därför har MrCAP tagit fram behandlingen MasterTreatment. Den innebär att bilen får en FormulaU-behandling för att få upp glans, lyster och skydd exteriört och dessutom får den en NewMatizing-behandling för bilens insida.

– Då går vi igenom bilen helt och hållet på både ut- och insida. Det är en omfattande behandling. Även motorrummet blir tvättat och en ren motor lever längre, säger Robin och förklarar:

– Dagens bilar har mycket elektronik och motorrummet är känsligt. Smuts binder fukt och fukt vill man inte ha i närheten av elektroniken. När vi rengör motorrummet krävs det därför både erfarenhet och varsamhet.

Djupkemrengöring invändigt

Den heltäckande behandlingen innefattar djupkemrengöring och impregnering av bilens klädsel. All eventuell läderinredning får en djupgående läderbehandling som återskapar lädrets naturliga känsla och ger ett skydd mot normalt smuts och spill. Dessutom får också textilier, bagagerum och alla yttre och inre detaljer lite extra kärlek.

– Visst dammsuger människor sina bilar hemma eller på macken ibland, men inte alls såsom vi gör det. Här handlar det om en riktigt djupgående behandling. Läder och textilier behöver också underhållas och skyddas med impregnering. Och efter en sådan omgång är det dessutom mycket lättare att hålla bilen ren, säger Robin.

Behandlingen MasterTreatment innebär att bilen får en FormulaU-behandling för att få upp glans, lyster och skydd exteriört och dessutom får den en NewMatizing-behandling för bilens insida.
Bilförädlingsteknikern Robin Angeria och hans kollegor på MrCAP arbetar hårt för att kunna ge kunden känslan av att sätta sig i en ny bil, även om den inte är det.

Investering i bilen

En MasterTreatment-behandling hos MrCAP lyfter bilen till en ny nivå och ger bilen den där riktiga nybilskänslan tillbaka. Men det ger inte bara ett resultat för stunden, utan också ett skydd som varar länge.

– Det blir som en osynlig överdragsklädsel för hela bilen, bilen blir som ny efter behandlingen. Många känner nästan inte igen sin egen bil efter vi är klara med den, skrattar Robin.

Att öka skyddet och lyfta bilen rent utseendemässigt bevarar dessutom bilens andrahandsvärde och många kunder ser det inte enbart som en kostnad utan också som en investering.

– Vare sig man vill ha det i förebyggande syfte – med en nyare bil – eller att höja värdet och känslan på en äldre bil så blir kunderna nöjda. Och att få känslan att sätta sig i en ny bil, även om den inte är det, är fantastisk, avslutar bilförädlingsteknikern Robin Angeria.

Skydda din bil

Det är också så att en välskött bil som är väl skyddad slits betydligt mindre än en bil som inte är behandlad. Det innebär att om bilen inte är behandlad kommer rosten snabbare och andrahands-värdet på bilen minskar.

– Vårt jobb är att göra så mycket vi kan för att få så lång livslängd på bilen som möjligt, och därmed se till att vi alla minskar påverkan på miljön, avslutar Jonas Wandell, produktchef på MrCAP.

”Val av lackskydd bör inte göras utifrån vilken bil man har utan snarare i vilket klimat man lever och hur man brukar bilen”

I Expressens bilaga Bil & Motor guidar Jonas Wandell, produktchef på MrCAP, dig rätt i frågan om lackskydd.

”Vårt jobb är att göra så mycket vi kan för att få så lång livslängd på bilen som möjligt, och därmed se till att vi alla minskar påverkan på miljön”

I Expressens bilaga Livsstil berättar vi på MrCAP om hur du tar hand om det du redan äger för en bättre hållbarhet.