FÅ DIN EXTERIÖR GNISTRANDE REN

Bilvårdsskola med MrCAP

Ett regelbundet och korrekt underhåll av bilens exteriör och interiör är en förutsättning för ett optimerat bilvärde. MrCAP är experter på bilförädling och ser till att guida dig rätt i hur du bäst ser efter din bil.

AV CAROLINE HJORTH ELFVING

Årets kallare månader har satt sina spår och i takt med att vi nu går mot varmare tider är det dags att ta lite extra hand om bilens exteriör. MrCAP tipsar här om hur du lättast får rent lacken utan att skada den.

-Det finns inga genvägar! Slarv i grundarbetet straffar sig i form av repor och kvarvarande smuts. Rengöringen bör göras för hand för att undvika repor eller andra defekter som kan uppkomma vid maskinell rengöring, säger Jonas Wandell, produktcehf på MrCAP.

Innan du börjar

• Tvätta inte bilen i direkt solljus med risk för att produkterna torkar och lämnar fula märken.
  • Fågelspillning och insektsrester kan ge fula frätmärken på lacken så ta för vana att avlägsna dessa så fort du upptäcker dem.
1 AVFETTNING

Behovet av avfettning varierar beroende på förekomsten av föroreningar som fastnat på lacken. Salt, asfaltsfläckar och svårare trafikfilm avlägsnas med en petroelumbaserad avfettning som t.ex. MrCAP’s Degreaser medans insekter, fågelspillning eller lättare trafikfilm avlägsnas med alkaliska avfettningar såsom MrCAP’s BugRemover eller TixDegreaser.

Applicera avfettningen nerifrån och upp. Börja med de partier som utsatts för oljebaserad smuts, vägsalt och asfaltsstänk. Oftast är dessa de nedre partierna runt om karossen samt fälgarna. Använd även fälgrengöring. MrCAP’s pH Neutral WheelCleaner & IronRemover är en effektiv och skonsam rengörande produkt som enkelt avlägsnar bromsdamm från fälgarna. När denna sprayas på är produkten ofärgad men skiftar sedan färg och får en mörklila ton när den bearbetar metallpartiklarna på fälgen. Då är det dags att skölja av.

2 HÖGTRYCKSSPOLA

Efter ca 5 min verkningstid (kan variera beroende på smutsighetsgrad) är det dags att högtrycksspola hela fordonet noggrant. Spola nerifrån och upp för att undvika att smuts biter sig fast i smuts, vilket försvårar rengöringen av bilen.

Spola noggrant men inte för nära lacken. Det är viktigt att försäkra dig om att smuts inte finns kvar vid schamponering då det kan orsaka repor. Känn med handen över lacken – den ska kännas slät och fin. Om inte får du bearbeta kvarvarande smutspartier ytterligare.

3 SHAMPONERING

För ett fullgott resultat krävs schamponering. Ett bra schampo rengör lacken, minskar friktionen mellan svamp och lack samt innehåller en skyddande produkt i form exempelvis vax. MrCAP’s Wash&Gloss innehåller precis detta och hjälper till att bibehålla lackens integritet, oavsett skydd på bilen.

Använd en ren svamp och rikligt med schampovatten. Skölj kontinuerligt ur svampen för att försäkra dig om att inte gruspartiklar eller liknande sitter fast. Börja med taket och fortsätt neråt runt bilen för att avsluta på bilens nedre och smutsigare partier. Tillvägagångssättet minskar risken för att ett missat gruskorn ska följa med svampen och skapa repor i lacken. Använd långa, svepande rörelser i fordonets färdriktning och inte cirkelrörelser. Spola sedan rent med vatten uppifrån och ner.

4 TORKA

Slutligen är det dags att torka av fordonet. Fuska inte här! Vattnet innehåller kalk och mineraler som kan etsa fast i lacken om det tillåts lufttorka. Använd fördelaktigt en avsedd microfiberduk eller MrCAP’s syntetiska sämskskinn SuperDry för bästa resultat. Dessa har lång livskvalitet och kan maskintvättas i 60 grader.

För bästa resultat rekommenderar vi MrCAP’s underhållsprodukter. Produkterna är dryga, effektiva och har en minimal negativ miljöpåverkan. Känner du dig osäker är du såklart alltid välkommen in till oss på MrCAP så kan vi guida dig rätt.

Vill du låta våra bilförädlingstekniker göra jobbet? Boka behandling smidigt och enkelt online. För exteriör tvätt rekommenderar vi behandlingen WashAll som ger en gnistrande ren exteriör och uppfräschad interiör.

En anpassad version av artikeln publicerades i BMW Club Schwedens medlemstidining Bayerisches Blatt februari 2021.