Leasingbil

HAR DU LÄST DET FINSTILTA?

Viktig information för dig med leasingbil

När du lämnar tillbaka bilen efter en leasingperiod är du ansvarig för att den är i fint skick. Onormalt slitage och mindre skador kan tyvärr komma att stå dig dyrt. MrCAP, experter på bilförädling, ger dig här bästa tipsen på hur du bäst ser efter din leasingbil och optimerar bilens utseendemässiga kvalitet inför återlämning.

Att leasa en bil har många ekonomiska fördelar. Dessutom får du en ny och säker bil som du får nyttja inom en given tidsperiod. Dock är det många som missar det faktum att bilhandlaren förväntas få tillbaka bilen i fullgott skick. De tittar här på onormalt slitage, något som utifrån deras riktlinjer inte behöver vara speciellt slitet för att räknas som onormalt.

Löpande underhåll

Det är ingen hemlighet att nyckeln till en snygg och välmående bil är att ta hand om den regelbundet. Bilbranschens generella rekommendation och så även vår är att man bör ge sin bil en rekond minst två gånger per år, dels inför den smutsiga och fuktiga vintern, men också inför sommarsäsongen. Ett regelbundet underhåll av bilens exteriör förebygger rostbildning och märken i lack, medans ett regelbundet underhåll av interiör och bilklädsel minskar risken för slitage, missfärgningar och omöjliga fläckar. Något som tillsammans kan eliminera extraordinära kostnader vid återlämning.

In- och utvändig rengöring

MrCAP erbjuder den heltäckande behandlingen WashAll & InteriorService , en s.k. bilrekond, som omsorgsfullt rengör bilens totala exteriör och interiör. Svårt sittande smuts på kaross, hjulhus och fälgar avlägsnas med miljöanpassat avfettningsmedel för att sedan rengöras med premiumschampo som bibehåller lackens integritet. Invändigt sker en noggrann dammsugning av kupén samt avtorkning och lufttrycksrengöring av alla paneler, dörrsidor, bagageutrymme, textilier och plastdetaljer. Behandlingen avslutas med en in- och utvändig fönsterputs för att avlägsna trafikfilm som sätter sig på rutorna. Samtliga steg utförs manuellt för att undvika rispor eller andra defekter som kan uppkomma vid maskinell rengöring.

Inför återlämning

Om tiden inte funnits till för ett omsorgsfullt löpande underhåll under leasingperioden är vår starkaste rekommendation MrCAPs år heltäckande behandling TuneUp.

TuneUp är anpassad för att optimera bilens utseendemässiga kvalitet inför återlämning efter leasing. Behandlingen innefattar en fullständig exteriör och interiör genomgång av fordonet. Totalt genomförs 50st servicepunkter. Exteriört utförs en noggrann rengöring som innefattar kaross, hjulhus, fälgar och motorutrymme. Därefter poleras lacken för att avlägsna defekter i och på lacken som sedan skyddas med ett vax. Invändigt sker en noggrann dammsugning av kupén samt avtorkning och lufttrycksrengöring av alla paneler, dörrsidor, bagageutrymme, textilier och plastdetaljer. Behandlingen avslutas med en in- och utvändig fönsterputs för att avlägsna trafikfilm som sätter sig på rutorna. Efter en TuneUp behandling återfår du en rengjord och uppfräschad bil med ökat glansvärde redo för återlämnande.

Bilvårdsskola

MrCAP, experter på bilförädling, tipsar om hur du lättast får rent lacken utan att skada den. Ta del av vår Bilvårdsskola här!

”Val av lackskydd bör inte göras utifrån vilken bil man har utan snarare i vilket klimat man lever och hur man brukar bilen”

I Expressens bilaga Bil & Motor guidar Jonas Wandell, produktchef på MrCAP, dig rätt i frågan om lackskydd.